Kasvintuotannon opetus Sedu Ilmajoen kampuksella on hypännyt digiloikkaa
O365 Teams tukevasti taskussa jo reilun vuoden. Oppimisen tukena käytetään älypuhelinta
ja tietokonetta yhdessä ja erikseen.
Kasvit tutuiksi kuvaamalla

Mukana kulkevien verkkopalvelujen
lisäksi älylaitteiden kamerat ovat vertaansa vailla olevia työkaluja myös tässä
yhteydessä. Filmiä ei tarvitse säästellä ja pilvessä ei muistitila hevin lopu. Kasveista
tai muista opiskeltavista kohteista voi ottaa yksityiskohta- ja yleiskuvia nuukailematta
ja valita myöhemmin parhaat otokset käyttöön. Kenttätyön jälkeen materiaalin
muokkaamista voidaan myöhemmin jatkaa älypuhelimella tai tietokoneella.
O365 Teams on tähän
opiskelumuotoon kätevä työkalu. Opettaja luo ryhmälle, tiimille, oman
luokkahuoneen ja kutsuu opiskelijat mukaan. Kutsun myötä kirjautumislinkin
sisältävä sähköposti lähtee automaattisesti opiskelijoille. Opiskelija klikkaa
linkkiä ja kirjautuu Sedun tunnuksillaan Epedu O365:n ja ohjautuu sieltä suoraan
Teamsiin ja oikeaan luokkahuoneeseen. Kirjautuminen onnistuu niin
älypuhelimella, kuin tietokoneellakin.
Teams mobiilisovellus ”appi”
Varsinaiseksi kenttätyökaluksi Teams
muuttuu, kun älylaitteeseen ladataan Teams appi. Appin avulla opiskelija pääsee
opettajan luomaan tehtävään älylaitteellaan. Valokuvat, videot ja teksti voidaan
liittää suoraan Teamsin ”pilveen” oikeaan tehtävään. Näin älylaitteen
muistikapasiteetti ei kuormitu opiskeluaineistoista.
Teamsin tietokoneversioon on työstämistä
varten valittavissa suppeampi työpöytäversio tai enemmän ominaisuuksia
sisältävä ladattava sovellus. Opiskelijaystävälliseksi tämän kaiken tekee se,
että opiskelija voi kirjautua O365 Teamsin myös miltä tahansa muulta verkossa
olevalta tietokoneelta ja hän saa samat työkalut ja aineistot käyttöönsä
ilmaiseksi.
Monisteet historiaan
Teams luokan muistikirjaan voi
helposti liittää tekstinä tai vaikka videona tehtävänannon, materiaalipankin ja
tehtävien palautusosan. Jokaiselle opiskelijalle muodostuu tiimiin liittämisen
yhteydessä oma kansio ja välilehtiä kulloisenkin tarpeen mukaan, vaikka oman
kasvion laadintaan. Opiskelija näkee vain omat tehtävänsä, mutta oikeuksia
säätämällä tehtävä voidaan tehdä myös ryhmänä. Työn edetessä myös opettaja voi räätälöidä
luokan muistikirjaa tarpeen mukaan sekä ohjata ja antaa palautetta
opiskelijoille.
Teams on myös kätevä
viestintäväline. Saapuneet viestit näkyvät WhatsApp-sovelluksen pikaviestien
tavoin punaisena pisteenä puhelimen sovellusvalikossa. Aloitusnäkymässä
opettaja voi yhdessä tiiminsä kanssa käydä keskustelua WhatsApp-ryhmän tavoin.
Viestittely onnistuu myös opiskelijan ja opettajan välillä muiden sitä
näkemättä.
Avuksi näyttöjen dokumentointiin?
Kuva ja videokuva ovat erittäin
käyttökelpoisia esimerkiksi työpaikalla oppimisen ja näyttöjen dokumentoinnissa.
Videon liittäminen Teamsin opiskelijakohtaiseen osioon oli aluksi
haasteellista. Yrityksen ja erehdyksen kautta ongelma saatiin kuitenkin
ratkaistua. Teams on ollut opetuskäytössäni reilun vuoden ja kokemukset ovat
olleet hyviä. It-taidoiltaan hyvin eritasoisten opiskelijoiden perehdytys ja tarvittavien
appien lataus on sujunut yllättävän mukavasti.
Suosittelen ja kiitän
Teams ja yleensäkin
O365-ympäristö ovat olleet positiivinen yllätys ja hyvä työkalu opetustyössä. Teamsia myös kehitetään nyt voimakkaasti aina vain käyttäjäystävällisempään suuntaan. Kaikki
opetukseen ja opiskelijoiden tehtävien hallintaan liittyvät toiminnot ovat
samassa paikassa ja älypuhelin on helposti integroitavissa tähän pakettiin. Uusien
ohjelmistojen käyttöönotto on aina matka, jonka aikana opitaan lisää, saadaan
oivalluksia ja välillä kompastellaan, kuten kaikessa kehitystyössä.
Opiskelijat ovat lähteneet hyvin
mukaan Teamsin käyttöön. Muutaman käyttökerran jälkeen työ sujuu jo jouhevasti eritasoisista
it-valmiuksistakin huolimatta. Joissain tapauksissa pelko uuden opiskeltavan asian
edessä näyttää olevan suurempi, kuin itse ”pamaus”. On opittu olemaan enemmän vastaanottava
osapuoli ja nyt haastetta tekee orientoituminen aktiiviseksi toimijaksi hieman
vieraalla saralla. Nyt tietoa hankitaan ja käsitellään yhdessä.
Suurena apuna ja sparraajana tällä
matkalla on ollut projektikoordinaattori Matti Mäkelä Sedun Opinlakeus-palveluista,
ePAKKIII –hankkeesta (OPH). Hän on opastanut Teamsin
käytössä alkuun, antanut hyviä vinkkejä ja toiminut testiparina uusien
toimintojen testauksessa. Tästä on hyvä jatkaa uusien polkujen avaamista.
Jaana Petäinen
lehtori, kasvintuotanto
Koulutuskeskus Sedu
Ilmajoki, Ilmajoentie
jaana.petainen(at)sedu.fi
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti