Sedun opettajat ja opiskelijat harppovat kohti ammatillista
digiloikkaa. Koulukadun Sedussa pilvipalveluiden käyttöönotto auttoi
valmistautumaan syksyllä alkavaan BYOD (Bring Your Own Device)
–pilottiin.
– Syksyllä aloittavat opiskelijat hyödyntävät opiskelussa
omia päätelaitteitaan. Oppimisprosessi sujuvoituu, kun oppimateriaalia voi
tarkastella omalla päätelaitteella, koulutuspäällikkö Jarmo Lamminmäki
kertoo.
Syksyyn valmistautumista tuettiin 12 tunnin
koulutuskokonaisuudella, jossa opettajat saivat hands on –apua oman materiaalin
työstämiseen O365-ympäristöön. Marko Nevanpää ja Pyry Antola
toimivat kollegoidensa tukena.
Pilvipalvelut helpottavat opetus- ja ohjaustyötä
![]() |
Marko Nevanpää (vas.), Paula Takamaa ja Juha Hemminki pohtivat, miten lisätä vuorovaikut- teisuutta verkko-opetukseen. |
- Kun opiskelijat tekevät aktiivisesti töitä digitaalisessa
toimintaympäristössä, he eivät ehdi puuhata joutavia. Materiaalin
visualisointi, jakaminen ja interaktiivisuuden kehittäminen on helppoa. Tämä
ilahduttaa niin opettajaa kuin oppilasta. Oppimistulokset ovatkin parantuneet
aiemmasta.
Nevanpää ja Antola ovat luopuneet Moodlen käytöstä
vähitellen ja siirtäneet opetuksen O365 –ympäristöön. - Kun poissaolon aikana
käsiteltyjen asioiden selvittäminen on opiskelijalle helppoa, tämä vähentää
monistuksesta ja tukiopetuksista syntyvää työpainetta, Nevanpää kertoo. Jos
itse sairastut, sijaisopettajan on helppo perehtyä kyseisen tunnin sisältöihin.
- Kun opit muutamat perustemput, O365-ympäristöön
siirtyminen vähentää työtä. Materiaalien jakaminen ja tehtävien tarkistaminen
vievät vähemmän aikaa ja opettajan voimavarat vapautuvat opetus- ja
ohjaustyöhön.
![]() |
Suvi Veijalainen (vas.) ja Pyry Antola miettivät oppimate- riaalin rakennetta "johtohässäkän" keskellä. |
Digiope jaksaa
kehittää ja kokeilla
Digiopettajaksi kehitytään vähitellen. Matematiikan
osaamiskokonaisuuksien digitalisointi on vaatinut Nevanpäältä usean
vuoden kehittämistyön.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti