perjantai 10. kesäkuuta 2016

Digiope nielaisee norsun pieninä paloina

Sedun opettajat ja opiskelijat harppovat kohti ammatillista digiloikkaa. Koulukadun Sedussa pilvipalveluiden käyttöönotto auttoi valmistautumaan syksyllä alkavaan BYOD (Bring Your Own Device) –pilottiin.

– Syksyllä aloittavat opiskelijat hyödyntävät opiskelussa omia päätelaitteitaan. Oppimisprosessi sujuvoituu, kun oppimateriaalia voi tarkastella omalla päätelaitteella, koulutuspäällikkö Jarmo Lamminmäki kertoo.

Syksyyn valmistautumista tuettiin 12 tunnin koulutuskokonaisuudella, jossa opettajat saivat hands on –apua oman materiaalin työstämiseen O365-ympäristöön. Marko Nevanpää ja Pyry Antola toimivat kollegoidensa tukena.

Pilvipalvelut helpottavat opetus- ja ohjaustyötä

Marko Nevanpää (vas.), Paula Takamaa ja Juha
Hemminki pohtivat, miten lisätä vuorovaikut-
teisuutta verkko-opetukseen.
Marko Nevanpää innostui O365-ympäristöstä ohjatessaan 4. vuoden opiskelijaa.  – Laitoin matematiikan rästitehtävät piruuttani OneNote-muistikirjaan. Aiemmin kirjat ja vihot kotiin jättänyt kaveri kommentoi, että miksei näin ole aina tehty, Nevanpää naurahtaa.


- Kun opiskelijat tekevät aktiivisesti töitä digitaalisessa toimintaympäristössä, he eivät ehdi puuhata joutavia. Materiaalin visualisointi, jakaminen ja interaktiivisuuden kehittäminen on helppoa. Tämä ilahduttaa niin opettajaa kuin oppilasta. Oppimistulokset ovatkin parantuneet aiemmasta.

Nevanpää ja Antola ovat luopuneet Moodlen käytöstä vähitellen ja siirtäneet opetuksen O365 –ympäristöön. - Kun poissaolon aikana käsiteltyjen asioiden selvittäminen on opiskelijalle helppoa, tämä vähentää monistuksesta ja tukiopetuksista syntyvää työpainetta, Nevanpää kertoo. Jos itse sairastut, sijaisopettajan on helppo perehtyä kyseisen tunnin sisältöihin.

- Kun opit muutamat perustemput, O365-ympäristöön siirtyminen vähentää työtä. Materiaalien jakaminen ja tehtävien tarkistaminen vievät vähemmän aikaa ja opettajan voimavarat vapautuvat opetus- ja ohjaustyöhön.

Suvi Veijalainen (vas.) ja Pyry Antola miettivät oppimate-
riaalin rakennetta "johtohässäkän" keskellä. 
Nevanpää hyödyntää myös opiskelijoiden osaamista. Apua kysytään ensimmäisenä kaverilta. - Opiskelijoilla on hyvät valmiudet hyödyntää digitaalisia toimintaympäristöjä. Vieruskaveri osaa usein valita juuri ne sanakäänteet, joiden avulla asia omaksuttavissa. Interaktiiviset sovellukset ovat hyvä tapa tehdä materiaaliin tutustumisesta motivoivaa.

Digiope jaksaa kehittää ja kokeilla

 Digiopettajaksi kehitytään vähitellen. Matematiikan osaamiskokonaisuuksien digitalisointi on vaatinut  Nevanpäältä usean vuoden kehittämistyön.


- Ei näin isoa norsua nielaista yhdellä kertaa, vaan pieninä suupaloina. Omaa teknologiaosaamista on kehitettävä jatkuvasti. Kullekin ryhmälle ja yksittäiselle opiskelijalle soveltuvat oppimisratkaisut selviävät itse tuumimalla, rohkeasti kokeilemalla sekä oppimalla kokemuksista, Nevanpää päättää.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti